Autonómne vozidlá = menej dopravných nehôd

Autor: Štefan Vadocz | 15.3.2015 o 14:29 | Karma článku: 2,00 | Prečítané:  475x

Festival South By South v americkom Austine je taký rôznorodý, že každý účastník musí robiť zložité rozhodnutia. Ísť na prednášku, alebo na niektorú zo sprievodných akcií? Keď na prednášku, tak poďla čoho si vybrať - téma, miesto, speaker? 

Keďže festival je roztiahnutý po celom meste, v desiatkach hotelov a kongresovom centre, účastníci sa zväčša rozhodujú podľa miesta. A tak je to najlepšie, organizátori sa totiž snažia sústrediť bloky prednášok na jedno miesto presne podľa tohto princípu. Ja som si vybral tému “Inteligentná budúcnosť”, ktorej dominuje budúcnosť dopravy.

 Je to veľmi výrazná téma, keďže Amerika aj Európa sa intenzívne pripravujú na príchod prepojených áut a autonónmnych vozidiel na cestách. Na prednáške Advanced Mobility experti z Michiganskej univerzity predstavili projekt, v rámci ktorého budú testovať 2000 autonómnych áut v špecializovanej lokalite v meste Ann Arbor, neďaleko Detroitu. Projekt podporuje aj tunajšie ministerstvo dopravy, ktoré vidí v prepojených autách (connected cars) budúcnosť hlavne z dôvodu zníženia počtu dopravných nehôd. Tím odborníkov hľadá odpovede na zložité otázky, ktoré so sebou autonómne a prepojené vozidlá prinášajú. Napríklad:

  • Ako nastaviť algoritmy ochrany ľudí v aute a jeho okolí, keď je nehoda nevyhnutná? Koho ochrániť? Skupinu detí na chodníku alebo pasažierov v aute?
  • Ako bude vyzerať v budúcnosti ovládanie vozidla, keď bude fungovať autonómne a časom ľudia stratia potrebné skúsenosti na jeho riadenie? (Google je napríklad názoru, že klasický volant je zbytočný)
  • Ako čo najrýchlejšie rozšíriť V2V (vehicle to vehicle) komunikáciu, aby bola vo všetkých autách?
Ďalšiu skupinu otázok predstavuje prepojenie súčasných technológií a vytvorenie štandardov. Zdá sa, že každá automobilka a jej dodávatelia lobujú za svoj štandard, preto sa môže celkom ľahko stať, že nový operačný systém pre autonómne vozidlá vyvinie firma z iného prostredia, napríklad Google alebo Apple. Automatizácia osobnej dopravy je však len čiastočným a dočasným riešením. Cesty, ktoré máme k dispozícii nebudú o chvíľu stačiť pribúdajúcim autám a budeme sa musieť s osobnou dopravou presunúť do vzdušného priestoru.

Video ukážka a 3D model testovacieho priestoru v Michigane:

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.


Už ste čítali?