reklama

Definícia PR

Už dlhší čas rozmýšľam nad zmysluplnou definíciou public relations alebo vzťahov k verejnosti, definíciou oblasti, v ktorej pôsobím. Musím sa priznať. Prísť s niečím jednoduchým a na prvé počutie zrozumiteľ ným je veľmi komplikované. A pritom, public relations nie sú žiadna čierna mágia, ale legitímne podnikanie v oblasti komunikácie, ako každé iné. Pomôžete mi s jednoduchou definíciou, ktorú pochopí každý?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Jedna z mnohých definícií public relations (PR), ktorú nájdete v odbornej literatúre znie: PUBLIC RELATIONS (PR) je sústavné premyslené pôsobenie na diferencovanú verejnosť s cieľom vytvárať priaznivý obraz a pozitívne vzťahy. PR majú tri hlavné funkcie: (1) informovať ľudí, (2) presviedčať ich a (3) zlepšovať ich vzájomné vzťahy.

Skúste to však povedať kamarátom pri pive, alebo susedom na ulici. Na otázku: "Čo vlastne robíš", je ťažké nájsť jednoduchú odpoveď. Keď odpoviem: "Robím v oblasti vzťahov k verejnosti", často to nikomu nič nepovie. Takže to skúšam zjednodušiť. Hovorím: "Snažím sa pomôcť ľuďom a organizáciám komunikovať. Pomáham im vytvárať vzťahy." Opäť sa stretávam zväčša s nechápavými pohľadmi. Pokračujem: "Pripravujem tlačové správy, komunikujem s médiámi, snažím sa im poskytnúť informácie, ktoré môžu použiť." Niekedy zaregistrujem záblesk pochopenia, ale väčšinou si nalejeme nový drink. Otázka sa vracia znova a znova: "Čo to teda vlastne robíš? Čo sú to tie public relations?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tradícia diskusie a kultúra dialógu v našich končinách nie je príliš rozvinutá. Vzdelávanie nie je zamerané na presadzovanie názorov a zmysluplnú argumentáciu. Soft skills (prezentačné schopnosti, rétorika, argumentácia, debata) sa príliš v našich školách neučia - česť výnimkám. Je teda zložité vysvetliť niečo, čo sa opiera práve o tieto schopnosti.

Späť k otázke: "Čo to vlastne robíš?". Jednou z prijateľných odpovedí by mohlo byť - "Riešim problémy vo vzťahoch. Firemných, medziľudských, spoločenských. Snažím sa nájsť prijateľné riešenie problémov, ktoré vo vzťahoch môžu nastať." Hm, opäť sa mi to zdá príliš zložité. Skúsme to teda pomocou analógie z prostredia medicíny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lekári diagnostikujú problém pomocou dialógu alebo kontaktu s pacientom. PR manažéri to robia rovnako. Snažia sa zistiť, ktorá cieľová skupina pociťuje vo vzťahu k firme alebo organizácii problém. Po identifikácii zvolia stratégiu, cestu, ktorá im môže tento problém vyriešiť. Stratégiou v prípade lekára môže byť preventívna liečba alebo reaktívna, podľa rozsahu problému. Podobne je to aj v našej oblasti. Nástrojmi môžu byť lieky, v prípade PR taktické kroky, ako napríklad komunikácia s médiami. Nemusí to byť vždy to správne riešenie.

PR ma baví. Je to kreatívne a inovatívne odvetvie s budúcnosťou, ktoré si zaslúži demystifikáciu. Pokiaľ nájdem (spolu s vami) jednoduchú odpoveď na tú jednoduchú otázku bude naša diskusia zmysluplnejšia. "Čo teda vlastne robím?"

Štefan Vadocz

Štefan Vadocz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Viac ako 20 rokov sa venujem komunikácii a médiám. Starám sa o PR lietajúceho auta AeroMobil. Dozerám tiež na chod agentúry Neopublic, ktorá pôsobí v Bratislave a v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  PRMédiáTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu